Allsvenskans största tröjförsäljare 2024 – här är spelarnas mest populära matchtröjor
Försäljning av merchandise utgör en betydelsefull inkomstkälla för Sveriges allsvenska fotbollsklubbar. Matchtröjor, halsdukar och övrig supporterutrustning genererar miljontals kronor årligen, och för vissa klubbar står enbart matchtröjorna för upp emot hälften av all merch-försäljning. Men vilka spelare är det egentligen som drar in mest pengar genom sina namnförsäljningar?
Fotbollskanalen har genomfört en omfattande kartläggning där samtliga allsvenska klubbar har fått svara på vilka spelare som säljer mest tröjor. Resultatet visar tydliga mönster – publikfavoriter, profiler och inhemska talanger dominerar listorna. Samtidigt framkommer att många supportrar väljer att köpa tröjor utan spelarnamn eller med egna tryck, vilket gör att exakta siffror är svåra att få fram för flera klubbar.
AIK:s Salétros överlägsen etta – tröjförsäljning står för 30 procent av intäkterna
I AIK är mittfältaren Anton Salétros den absolut mest sålda spelaren – med mycket stor marginal. Klubbens merchandise manager Niklas Johansson beskriver försäljningen som ”by a landslide”. Bakom Salétros följer Mads Thychosen, Filip Benkovic, Aron Csongvai och Bersant Celina. För Solna-klubben är tröjförsäljningen kritisk – den utgör cirka 30 procent av AIK Shops totala omsättning och är överlägset den viktigaste produktkategorin.
Djurgårdens topp-fem leds av Tobias Gulliksen, följt av Keita Kosugi och August Priske. Tokmac Nguen och duon Mattias Siltanen/Daniel Stensson kompletterar listan. I IFK Göteborg är det inte förvånande att Tobias Heintz toppar, med Max Fenger och legendaren Gustav Svensson tätt bakom.
Besara leder i Hammarby – damspelare med på topplistorna
Hammarbys marknadschef Peter Holmberg bekräftar att Nahir Besara är en ”överlägsen etta” i tröjförsäljning, även om klubben inte kunde ta fram en fullständig topplista. Besara har etablerat sig som en publikfavorit på Tele2 Arena och hans tröja syns frekvent på läktaren.
Något som sticker ut i undersökningen är att två damspelare finns med bland toppförsäljarna. Malmö FF:s målvakt Zecira Musovic hamnar i topp fem, något som klubbens marknadsdirektör Anna Nordström-Carlsson kommenterar: ”Zecira är en fantastisk målvakt och en förebild för många.” På Eleda Stadion toppar Pontus Jansson listan, följt av Anders Christiansen, Taha Ali och Robin Olsen.
Även BK Häckens Felicia Schröder finns med i topp fem hos göteborgarna, vilket shopansvarig Måns Runsten Swärd är mycket nöjd med: ”Väldigt kul! Hon är ganska mycket i ropet nu och har blivit lite av en publikfavorit. Hon är populär bland yngre.” I Häcken leds försäljningen annars av Amor Layouni, före Zeidane Inoussa (som lämnade i somras), Silas Andersen och Mikkel Rygaard.
Nyman dominerar i Norrköping – mindre klubbar kämpar med statistik
I IFK Norrköping står Christoffer Nyman för hela 80 procent av all tröjförsäljning med tryck – en remarkabel siffra som visar anfållarens status i klubben. Bakom honom är fördelningen relativt jämn mellan Isak Andri Sigurgeirsson, David Moberg Karlsson, Axel Brönner och Moutaz Neffati. Eva Håkansson, som är inköp- och kampanjansvarig i shopen, bekräftar att tröjförsäljningen är viktig för Peking.
För mindre klubbar som IFK Värnamo och Mjällby utgör tröjförsäljningen en ännu mer kritisk inkomstkälla. Värnamo, som haft problem med sin webshop, uppskattar att Marcus Antonsson, Simon Thern och Ajdin Zeljkovic säljer bäst. Mjällby har kämpat med att möta efterfrågan efter sina sportsliga framgångar. Elliot Stroud, Jacob Bergström och Viktor Gustafson toppar där, men klubben har varit slutsåld i flera omgångar på grund av oväntat hög efterfrågan i kombination med ett leverantörsbyte.
För de som är intresserade av att själva prova på betting och fotboll kan man utforska betting utan svensk licens som ett alternativ. Sirius betonar att tröjförsäljningen handlar lika mycket om varumärkesbyggande som om intäkter – klubben vill färga Uppsala i blåsvart. Leo Walta leder deras försäljning före Robbie Ure och Isak Bjerkebo.
Framgång och merchandise går hand i hand
Undersökningen visar tydligt att tröjförsäljning inte bara är en ekonomisk fråga utan också en identitetsfråga för klubbarna. IF Elfsborg arbetar med konceptet ”Hela arenan gul” för att öka engagemanget, medan klubbar som Brommapojkarna överhuvudtaget inte prioriterar tröjförsäljning genom egna kanaler. Där sker försäljningen via tredje part utan namntryck.
I Öster, som har vuxit kraftigt de senaste åren, trycker man matchtröjor on-demand. Alibek Aliev leder där före Mattis Adolfsson och Tatu Varmanen. Klubbdirektör Jens Magnusson bekräftar att merchandise idag är ”en viktig och central intäktskälla” för klubben. För Häcken utgör matchtröjor nästan 50 procent av all webshop-försäljning, vilket visar vilken ekonomisk betydelse dessa produkter har.
Sammanfattningsvis visar kartläggningen att tröjförsäljning är en komplex men kritisk del av allsvenska klubbars ekonomi, där publikfavoriter, målvakter, inhemska talanger och internationella profiler konkurrerar om supportrarnas plånböcker och lojalitet.
